Waarom cliënten je memo niet lezen

Het komt regelmatig voor: een bedrijfsjurist heeft een advies laten opstellen door een advocaat van een chique kantoor. Juridisch helemaal in de haak, voetnoten, Europees recht erbij gehaald. Kortom: een 10.

De bedrijfsjurist wil vervolgens met dat stuk 'de business in'. En daar gaat het mis. Want dat hele mooie memo wordt niet gelezen door de board (‘te druk’) of het sales team (‘geen zin’).

Advocaten kunnen hun dienstverlening verbeteren door bij elk advies, contract, memo of processtuk na te denken over de vraag: Voor wie schrijf ik dit? Welk doel wil de lezer bereiken? En welke vorm past hierbij? Heel simpel eigenlijk.

Voorbeeld 1: processtrategie in een complexe zaak

Voor wie? Het bestuur. Die mensen zijn druk en worden overladen met informatie. Alles is belangrijk en urgent.

Doel? Risico's afwegen en beslissing nemen.

Vorm? Maak een gelaagdheid in detail. Ten eerste het juridisch dichtgetimmerde epistel. Het traditionele memo werkt hier heel goed. De bedrijfsjurist leest dit document.

En maak ten tweede een handig overzicht, liefst op 1 pagina. Bijvoorbeeld een stroomschema met de verschillende juridische opties en de kansrijkheid daarvan. Het bestuur kan z'n beslissing daarop baseren.

Voorbeeld 2: memo over ter hand stellen van algemene voorwaarden

Voor wie? Het sales-team, bestaande uit niet-juristen.

Doel? Gedragsverandering teweeg brengen. Risico verminderen.

Vorm? Gebruik duidelijke taal. Voeg infographics toe ter ondersteuning van de tekst. Maak een interactieve pdf. Laat mensen niet zoeken, maar geef ze de informatie die ze nodig hebben.

Van proefschrift naar praktisch advies

Ben je benieuwd hoe deze aanpak voor jou kan werken? Neem contact op met maurits@patroon.nl voor een vrijblijvend gesprek.