Blog

Procederen voor beginners: een survival guide voor je client

Partij zijn bij complexe geschillen is geen sinecure. Cliënten betreden onbekende juridische wateren vol verwarring, verwachtingen en hoge rekeningen. Wij wilden deze omgevallen boekenkast ophelderen en het leven van cliënten die een gerechtelijke procedure doorlopen gemakkelijker maken. Communicatie is de sleutel. Daarom hebben we een reeks visuals gemaakt die de klant door het hele proces leiden.

Leg uit hoe de procedure eruit ziet

Ondersteun de cliënt bij het begrijpen van wat hem te wachten staat door gebruik te maken van procedurele tijdlijnen. Zij omvatten alle fasen van de procesvoering: de start, de schriftelijke fase en de mondelinge fase. Alles is opgedeeld in specifieke stappen en omvat belangrijke deadlines, tijdschema’s en noodzakelijke documentatie. Wij ontwierpen procedureoverzichten voor de procedure in eerste aanleg, het hoger beroep, het beslag op bankrekeningen en het kort geding.

Proceedings in first instance

Appeal

Analyse

We maakten een intuïtieve presentatie van de stellingen, argumenten, bewijzen en tegenargumenten.

Technical analysis of the case

Schriftelijke ronde

Ten slotte kan legal design in de schriftelijke stukken aan de rechter worden gebruikt om ingewikkelde en gedetailleerde feiten te verduidelijken of de aandacht te vestigen op de belangrijkste punten. Schriftelijke stukken zijn vaak te ingewikkeld en gedetailleerd, waarbij belangrijke punten in blokken tekst worden verborgen. Hierdoor wordt de aandacht van de lezer afgeleid, met het risico dat de boodschap niet overkomt.

Tijdlijn
Alle (belangrijke) feiten kunnen worden uitgezet op de tijdlijn, waardoor een beter overzicht ontstaat. Feiten zijn gemakkelijker te vatten en met elkaar te verbinden vanuit een visuele weergave dan vanuit een dicht blok tekst.

Tijdlijn

Nog een tijdlijn

Structuur van de onderneming

Een duidelijke weergave van de bedrijfsstructuur maakt het leven van de lezer veel gemakkelijker.

Wie is wie?

De kunst van effectieve communicatie: hoe advocaten hun adviezen beter kunnen overbrengen
De kunst van effectieve communicatie: hoe advocaten hun adviezen beter kunnen overbrengen

Het is een bekend fenomeen: een bedrijfsjurist ontvangt een zorgvuldig opgesteld advies van een gerenommeerde advocaat. Juridisch perfect onderbouwd, inclusief voetnoten en verwijzingen naar Europees recht - een absoluut meesterwerk. De bedrijfsjurist wil dit advies vervolgens delen met de rest van het bedrijf, maar stuit op weerstand. De directie heeft het te druk om het te lezen en het salesteam heeft simpelweg geen interesse.

href=/nl/learn/articles/waarom-clienten-je-memo-niet-lezen class="text-primary hover:underline inline-flex items-center gap-1" >